Νέες Μέθοδοι στη Φυσικοθεραπεία

Κωδικός Μαθήματος:

ΜΠ4

Εξάμηνο:

Α' Εξάμηνο

Ώρες:

2 Θεωρία / 1 Άσκηση Πράξης

Μονάδες ECTS:

8


Καθηγητές Μαθήματος

Σακελλάρη Βασιλική

 

Σκοπός μαθήματος: Σκοπός του μαθήματος είναι να παρέχει εξειδικευμένες γνώσεις σε θέματα αποκατάστασης σε σχέση με τις τρέχουσες, σύνθετες, μεταβαλλόμενες εξελίξεις στον τομέα της Φυσικοθεραπευτικής αποκατάστασης, εργονομικά ζητήματα και εργονομική διευθέτηση προβλημάτων. Καθορισμός των προτεραιοτήτων της Φυσικοθεραπείας σε σχέση με τις δημογραφικές, πληθυσμιακές, πολιτισμικές και εκπαιδευτικές αλλαγές που συντελούνται στη χώρα και διεθνώς. Χαρακτηριστικό του μαθήματος θα είναι η εφαρμογή σύγχρονων γνώσεων από ένα ευρύ διεπιστημονικό φάσμα σε πραγματικά δεδομένα κλινικής αποκατάστασης και σε προχωρημένο επίπεδο σπουδών.

Μαθησιακοί στόχοι: Ο φοιτητής με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, θα είναι σε θέση :

  1. Να αποδεικνύουν γνώση και κατανόηση που στηρίζεται αλλά και επεκτείνει /ενισχύει τη γνώση που συνδέεται με τον πρώτο κύκλο σπουδών, και παρέχει μια βάση για ανάπτυξη ή / και εφαρμογή ιδεών, μέσα σε ένα πλαίσιο θεωρητικής, ερευνητικής και εφαρμοσμένης πρακτικής.
  2. να εφαρμόσουν τις γνώσεις από τον πρώτο κύκλο και το δεύτερο κύκλο σπουδών τους για την επίλυση προβλημάτων σε νέα ή λιγότερο οικεία περιβάλλοντα στο πλαίσιο των ευρύτερων (ή διεπιστημονικών) συνθηκών εργασίας που σχετίζονται με τον τομέα των σπουδών τους, επιβεβαιώνοντας την κατανόησή τους, καθώς και την ικανότητα χρήσης τους
  3. να έχουν τη δυνατότητα να ενσωματώνουν γνώσεις, να διαχειρίζονται πολύπλοκα θέματα και να διαμορφώνουν αποφάσεις με ελλιπείς ή περιορισμένες πληροφορίες, ενώ ταυτόχρονα να υποστηρίζουν τον προβληματισμό σχετικά με τις κοινωνικές και ηθικές ευθύνες που συνδέονται με την εφαρμογή των γνώσεων και των αποφάσεων τους.
  4. να μπορούν να μεταδώσουν τα συμπεράσματά τους, καθώς και τη γνώση και τη λογική στην οποία βασίζονται αυτά, σε εξειδικευμένο και μη εξειδικευμένο κοινό με σαφήνεια και επάρκεια.

 

Περιεχόμενα μαθήματος:

Στο πλαίσιο του μαθήματος θα αναπτυχθούν οι Θεματικές Ενότητες: Εργονομική Προσέγγιση στη Φυσικοθεραπεία. Πρόληψη των πτώσεων στους ηλικιωμένους. Η Φυσικοθεραπευτική Προσέγγιση σε θέματα Γηριατρικής. Εμβιομηχανικοί μέθοδοι – Δαπεδοδυναμόμετρηση. Διαταραχές στην ισορροπία και συνεισφορά της Φυσικοθεραπείας. Η τεχνολογία στη Φθ αποκατάσταση – Συσκευές υψηλής τεχνολογίας και καταγραφής δεδομένων, αξιολόγησης και σχεδιασμού Φυσικοθεραπευτικής παρέμβασης. Εξειδικευμένη Φυσικοθεραπευτική Παρέμβαση τη Νευρο-ωτολογία. Εξειδικευμένη Φυσικοθεραπευτική παρέμβαση α. σε κροταφογναθικές διαταραχές β. στο έγκαυμα. Μέθοδοι θεραπευτικής άσκησης α. άσκηση στο νερό β. Σκανδιναβική βάδιση. Θεωρία και έρευνα για βελτίωση της συμμετοχής και τήρησης του προγράμματος Φυσικοθεραπείας. Ανάπτυξη και εφαρμογή Κατευθυντήριων Γραμμών στη Φυσικοθεραπεία.

 

Μέθοδοι και μέσα διδασκαλίας: 13 εβδομάδες Χ 2 ώρες θεωρία & 1 ώρα Άσκηση Πράξης

Μέθοδοι αξιολόγησης:

Η αξιολόγηση των φοιτητών θα πραγματοποιηθεί σύμφωνα με τον κανονισμό του Π.Μ.Σ. και τις σχετικές αποφάσεις της Συνέλευσης του Τμήματος Φυσικοθεραπείας, ως στάθμιση του βαθμού τους στην πρόοδο (20%), στην ατομική εργασία (30%) και την τελική εξέταση (50%) του μαθήματος.

 

Ενδεικτική βιβλιογραφία:

  1. Νεότεροι Ορίζοντες στην Επιστήμη της Φυσικοθεραπείας. Εξειδικευμένη Φυσικοθεραπευτική Παρέμβαση σε ΩΡΛ Προβλήματα. Ειδικός τόμος. Επιστημονική Ημερίδα Γ.Ν.Α. Ο Ευαγγελισμός. 28 Απριλίου 2012, Αθήνα, Ελλάς. Επιθεώρηση Κλινικής Φαρμακολογίας και Φαρμακοκινητικής (Epitheorese Klinikes Farmakologias Kai Farmakokinetikes) Ελληνική Έκδοση, 31(1) 2013.
  2. Φυσικοθεραπεία. Σύγχρονες τάσεις και προοπτικές. Ειδικός τόμος. 22ο Ετήσιο Πανελλήνιο Επιστημονικό Συνέδριο Φυσικοθεραπείας του Ν.Π.Δ.Δ Πανελλήνιος Σύλλογος Φυσικοθεραπευτών, 7, 8 και 9 Δεκεμβρίου 2012, Αθήνα, Ελλάς. Επιθεώρηση Κλινικής Φαρμακολογίας και Φαρμακοκινητικής (Epitheorese Klinikes Farmakologias Kai Farmakokinetikes) Ελληνική Έκδοση, (2) 2013.
  3. Guccione A.: Geriatric Physical Therapy, 2nd edition. St. Louis, Mosby (2000)
  4. Bronstein A.M., Brandt T., Woollacott M.H., Nutt J.G.: Clinical Disorders of Balance, Posture and Gait. 2nd ed. London: Arnold, (2004)
  5. Lanham-New S, O’Neill T, Morris R, Skelton D, Sutcliffe A (eds). Managing Osteoporosis. Oxford: Clinical Publishing, 2007.
  6. Jakobs K. Ergonomics for Therapists. 3nd Edition. Baltimore: Mosby, 2008.
  7. McGaryex Charles. Physical therapy of the cancer patient –Churchill, Livingstone, New York 1989.
  8. Key G.L, Industrial therapy –Mosby, St. Louis 19887.
  9. Wilder Elnine, Obstetrics and gynaecologic physical therapy –Churchill, Livingstone, New York 1994
  10. Guyton, Text book of work physiotherapy –Prim Books Bangalore-1991 8th edition
  11. Masoro Hand book of physiology in Aging-, C.R.C Press, 1981
  12. Seidman, Z., Mcnamara, R., Wootton, S., Leung, R., Spencer, L., Dale, M., et al. (2017) People attending pulmonary rehabilitation demonstrate a substantial engagement with technology and willingness to use telerehabilitation: A survey. Journal of Physiotherapy, 63(3):175-181, 2017.
  13. Ross Iles, Nicholas F Taylor, Megan Davidson and Paul O’Halloran La Trobe. Telephone coaching can increase activity levels for people with non-chronic low back pain: a randomised trial. Journal of Physiotherapy: (57) 2011.
  14. Lesinski M, Hortoba T, Muehlbauer Th, Gollhofer A, Granacher U. Effects of Balance Training on Balance Performance in Healthy Older Adults: A Systematic Review and Meta-analysis. Sports Medicine 45:1721–1738, 2015.
  15. Meriam M. J., Willeke V., Katrien G. L. Development of an evaluation tool for geriatric rehabilitation care. BMC Geriatrics, 19:206, 2019.
  16. O’Keeffe M., Cullinane P., Hurley J, Leahy I, Bunzli S. What Influences Patient– Therapist Interactions in Musculoskeletal Physical Therapy? Qualitative Systematic Review and Meta– Synthesis. Physical Therapy 96(5):609– 622, 2016.