Μεθοδολογία της Έρευνας

Κωδικός Μαθήματος:

ΜΠ1

Εξάμηνο:

Α' Εξάμηνο

Ώρες:

2 Θεωρία / 1 Άσκηση Πράξης

Μονάδες ECTS:

7


Καθηγητές Μαθήματος

Γιόφτσος Γεώργιος

 

Σκοπός μαθήματος: Σκοπός του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς να αναζητούν επιστημονικές πληροφορίες, να κατανοούν και ταυτόχρονα να χρησιμοποιούν τις μεθόδους της ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας, καθώς και να έχουν τη δυνατότητα ερμηνείας και αποτίμησης των δημοσιευμένων επιστημονικών εργασιών ιδιαίτερα στο χώρο της υγείας. Παράλληλα σκοπεύει να καταστήσει το φοιτητή κάτοχο των δεξιοτήτων που είναι απαραίτητες για το σχεδιασμό, την προετοιμασία και την εκπόνηση ερευνητικών εργασιών μεταπτυχιακού επιπέδου και ιδιαίτερα χρήσιμων δεξιοτήτων, αναφορικά με την εκπόνηση της μεταπτυχιακής τους διατριβής.

Μαθησιακοί στόχοι: Ο φοιτητής με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, θα είναι σε θέση :

  • Να κατανοεί τις βασικές έννοιες, την εξέλιξη και τη φιλοσοφία της έρευνας.
  • Να αντιλαμβάνεται την σημασία διεξαγωγής έρευνας και τις διαφορές ποιοτικής και ποσοτικής έρευνας
  • Να κατανοεί την έννοια του ερευνητικού προβλήματος και να μπορεί να το υλοποιεί (θεωρητικό πλαίσιο, βιβλιογραφική ανασκόπηση, έρευνα πεδίου, εξαγωγή συμπερασμάτων)
  • Να οργανώνει και σχεδιάζει τις επιμέρους φάσεις μιας έρευνας λαμβάνοντας υπόψη την ηθική της έρευνας και τους ερευνητικούς περιορισμούς
  • Να κατανοεί τα προβλήματα και τις απειλές των δημοσιευμένων ερευνών και μελετών και να προβαίνει στη κριτική τους
  • Να κατανοεί τους τρόπους παρουσίασης των αποτελεσμάτων μιας έρευνας ή ανασκόπησης και να μπορεί να τους υλοποιεί.

 

Περιεχόμενα μαθήματος:

Στο πλαίσιο του μαθήματος θα αναπτυχθούν οι Θεματικές Ενότητες: Φιλοσοφία της έρευνας – Ιστορική αναδρομή (τα χαρακτηριστικά, οι σκοποί, οι τύποι-μορφές και η χρησιμότητα της επιστημονικής έρευνας). Ο ρόλος της δεοντολογία & ηθικής στην έρευνα ιδιαίτερα στο χώρο της υγείας. Στρατηγικές αναζήτησης πληροφοριών, βάσεις δεδομένων, πηγές βιβλιογραφίας-αρθρογραφίας στο χώρο της υγείας. Ερευνητική διαδικασία (ερευνητικό πρόβλημα, ερευνητικό ερώτημα, ερευνητική πρόταση, ερευνητικό πρωτόκολλο, ερευνητικά σχέδια, ερευνητική υπόθεση). Ποσοτική και ποιοτική έρευνα, δειγματοληψία, απειλές έρευνας, αξιοπιστία και εγκυρότητα στην έρευνα, συλλογή και οργάνωση δεδομένων. Επισκόπηση (αφηγηματική, συστηματική ανασκόπηση, μετανάλυση). Παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνας. Κριτική της έρευνας. Κριτική ανάγνωση. συγγραφή και προφορική παρουσίαση μιας ερευνητικής εργασίας.

 

Μέθοδοι και μέσα διδασκαλίας: 13 εβδομάδες Χ 2 ώρες θεωρία & 1 ώρα Άσκηση Πράξης

Μέθοδοι αξιολόγησης: Γραπτή τελική εξέταση (60%), η οποία μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Παράδοση & Παρουσίαση Ατομικής Γραπτής Εργασίας (30%)
  • Παράδοση Ομαδικής Γραπτής Εργασίας & παρουσίαση της (10%).

 

Ενδεικτική βιβλιογραφία:

  1. Hicks C. Research Methods for Clinical Therapists, 4η έκδοση, Εκδόσεις Churchill Livingstone, 2004
  2. Sim J. and Wright C. Research in Health Care, Εκδόσεις Stanley Thornes, 2000
  3. Polgar S. and Thomas S.A. Introduction to Research in the Health Sciences, 5η έκδοση, Εκδόσεις Churchill Livingstone, 2008
  4. Τhomas, J., Nelson, J. Μέθοδοι Έρευνας Στη Φυσική Δραστηριότητα, Εκδόσεις Πασχαλίδη, 2003
  5. Ζαφειρόπουλος Κ. Πως γίνεται μια επιστημονική εργασία; Επιστημονική έρευνα και συγγραφή εργασιών, Εκδόσεις Κριτική, 2005
  6. Καμπίτσης Χ. Η Έρευνα Στις Αθλητικές Επιστήμες, Εκδόσεις Τσαρτσιάνης Θεσσαλονίκη, 2004.
  7. Understanding Physiotherapy Research
  8. Littlewood Ch. , May St. Understanding Physiotherapy Research. Εκδόσεις Cambridge Scholars Publishing, 2013.